جنگ لازم و کافی است



نشست «تأملات فلسفی جنگ و دفاع مقدس» با سخنرانی حسین علایی و داود زمانی در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

زمانی در قسمت اول این نشست گفت: نظریه های مختلفی درباره جنگ و فلاسفه و حتی در فلسفه های جدید مطرح شده است، اما حفاظت مقدس از منظر فلسفی در کشور ما کمتر مطرح می شد و فلاسفه نگاه خاصی به جنگ نداشتند و کمتر درباره آن صحبت می کردند و جای خالی این موضوع وجود داشت.

حسین علایی با اشاره به تعریف جنگ گفت: جنگ تصمیم مردم است. نوع نگاه افراد باعث جنگ، صلح، دوستی، حفاظت و… می شود و منش و روحیه افراد در رفتار آنها نمود پیدا می کند که یکی از آنها جنگ است.

وی افزود: اگر به جای صدام شخص دیگری بر عراق حکومت می کرد، جنگ نمی شد، زیرا دلیل شکل گیری آن اختلافات مرزی بود. جنگ ایران و عراق وجود نداشت و شخصیت صدام و نگاه او به حاکمیت و حاکمیت عامل جنگ شد. تصمیم به جنگ تصمیم آسانی نیست و کشورها نه تنها آسیب می بینند، بلکه آسیب می بینند. ساختار سیاسی عراق بر اساس قانون اساسی حزب بعث بود و ساختار فکری حزب بعث، حاکمیت را وابسته به موقعیت جغرافیایی عراق نمی دانست و در پی تصرف ایران بود.

این نویسنده و پژوهشگر حوزه حفاظت از خاجی گفت: جنگ خلاف فطرت انسان است. جنگ یعنی آسیب، تلفات، کشتار، کشتار و جنگ به این معناست که به جای اینکه منابع کشور صرف رفاه شود، صرف تخریب شود. اما برای مقابله با جنگی که می‌خواهد اتفاق بیفتد، حفاظت و دفاع در اسلام مقدس است و اگر کسی حتی خانواده، زمین، مال، خاک و… خود را حفظ کند، حفظش مقدس است. اما اگر دشمن را دفع کند و بخواهد جنگ را ادامه دهد دیگر دفاعی نیست و مقدس شمرده نمی شود.

حتما بخوانید:
این کتاب زندگی است

علایی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: جنگ از نظر نظامی یک علم است اما رزمنده ای که به جنگ رفت و شهید شد، قدیس است.

وی با تاکید بر انتقاد سازنده از جنگ ادامه داد: باید بتوانیم در دیپلماسی، تصمیم گیری و دولت این کار را انجام دهیم. جنگ انتقاد یکی از تجربیات مهم در جنگ تحمیلی، ارزش ناکافی دیپلماسی به عنوان ابزاری برای تقویت میدان است. خوانش انتقادی از جنگ، درجه خلوص حفاظت مقدس را افزایش می دهد.

این نویسنده دامنه است حفاظت مقدسوی درباره تئوری جنگ داوطلبانه نیز گفت: این نظریه در جنگ وجود نداشت و باید توسط کسانی که بر میدان مسلط هستند کار شود. این نظریه ایرانی-اسلامی است که با نظریه عادلانه تفاوت دارد. بر اساس این نظریه، امام خمینی (ره) جنگ را واجب و کافی اعلام کردند. بر اساس نظریه جنگ داوطلبانه، نه تنها مردم داوطلب می شوند، بلکه جامعه، ساختار و نظام نیز در جنگ نقش دارند و برانگیخته می شوند. بر اساس این نظریه، همه نمی توانند فرمانده باشند، اما فرمانده، فردی می شود که اراده، صادق، مهارت و تجربه بیشتری دارد.

اعلیحضرت همچنین فرمودند: جنگ هشتادسالی اکنون به پایان رسیده است و بعد نظامی-سیاسی آن نیز به پایان رسیده است، اما مهم است که آن را گنجینه ای از دانش برای امروز و زندگی آینده بدانیم. جنگ ایران و عراق انسجام اجتماعی و وحدت انسانی را در هر دو حوزه نظامی و سیاسی برای ما به ارمغان آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

hacklink al hd film izle php shell indir siber güvenlik android rat duşakabin fiyatları hack forum fethiye escort bayan escort - vip elit escort html nullednulled themesViagrabuy verified stripe accountMobil Ödeme Bozdurmarekorbetbetboogenco bahisdeneme bonusu veren sitelerPendik EscortBağlama büyüsü