شعارهای انقلاب با واقعه عاشورا همراه است



پانزدهمین نشست از سلسله نشست های «تکیه بر کتاب» در آستانه اربعین حسینی با موضوع «بازیابی عناصر معنوی عاشورا در شعر انقلاب» با سخنرانی محمدرضا سنگری و محمدمهدی سیار و سخنرانی. میرشمس الدین فلاح هاشمی در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

خاستگاه و تکیه گاه انقلاب عاشورا است

محمدرضا سنگری در افتتاحیه این دیدار گفت: مبدأ انقلاب و پشتوانه اصلی آن عاشورا بوده و هست، به فرموده امام خمینی (ره) «هرچه داریم از محرم و صفر است» لحظات عطفی از انقلاب انقلاب از حدود سال 1341 تا کنون، عاشورا در آن اهمیت گسترده ای دارد، اکنون که پایه های تمدن بزرگ اسلامی در حال ایجاد است، اربعین همراه با مفهوم عاشورا بود که مبنای این حرکت عظیم در ما شد. جامعه.

این نویسنده و پژوهشگر آیین و ادب عاشوریان ادامه داد: این تداوم در افراد متعددی خود را نشان داده است. چهره اول آن ادبیات است، زیرا هیچ انقلابی بدون ادبیات نه برمی‌خیزد و نه ادامه می‌یابد. اولین ظهور هر حرکت و رویداد بزرگی معمولاً با ادبیات اتفاق می افتد; مثلاً با شعار شروع می شود که نوعی ادبیات است. اولین شعارهای انقلاب کاملاً با عاشور مرتبط است. آنها مفاهیم انقلاب را با آشور مرتبط می کنند. وقتی نوجوانی در جریان انقلاب از دنیا می رفت، نام حضرت قاسم (ع) می آمد و یا هر وقت جوانی از دنیا می رفت، نام حضرت علی اکبر (ع) می آمد.

گفت: یک نوع «این یکی» است. انقلاب ما کاملاً با عاشورا پیوند خورده است. در کتاب «پیوند دو فرهنگ ادبیات مدرن» نوشتم که تمام جوهر حرکت ما در دوران پاسداری از عاشورا است. ادبیات انقلاب اسلامی در همه شاخه های ادبی، حتی عاشقانه های مرتبط با عاشورا. به عنوان مثال برجسته ترین شخصیت های داستانی دوران انقلاب از عاشور گرفته شده است. به نظر می رسد ذهنی که انقلاب را به وجود آورد و پرورش داد، قادر به تفکر فراتر از عاشورا نیست.

سنگری با اشاره به اینکه در حوزه شعر انقلاب از جهات مختلف با عاشورا مرتبط هستیم، افزود: یکی از تحولات ادبیات انقلاب که در تمام تاریخ شعر ما اتفاق نیفتاده این است که برای همه مردم شعر سروده شده است. عاشورا. حتی چهره های ناشناخته عاشور. قیصر امین پور در شعر «ظهور دهم» خطاب به «عمر بن جناده» پسر 12 ساله کربلایی که تعبیری از شهید مطهره بهترین کربلا را خواند. این نوجوان در «ظهور 10» خود را در نقش نیمایی نشان می دهد.

این نویسنده حوزه ادبیات انقلاب اسلامی گفت: برخلاف تصوری که می گفتند چون انقلاب بازگشت به سنت دارد، در تقابل با تحولات جدید است، این درست نیست. یکی از مثال‌هایی که غلط بودن این ایده را نشان می‌دهد اسپارو و گابریل است که از قالب سفید و شل استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: در شعر انقلاب شخصیت های کربلا در دفتر شعر هویت مستقل پیدا کردند و برجسته شدند. این اتفاق در حوزه نثر افتاد. این یک وجه از شعر انقلاب اسلامی است که با گذشته کاملا متفاوت است.

سنگری با اشاره به اینکه بحث زمان شناور در ادبیات و شعر انقلاب نه تنها گذشته را به زمان حال می کشاند، بلکه زمان حال را با آینده پیوند می دهد، گفت: شک ندارم شعر عاشورایی جامعه مدرن ما برتر است. به تمام تاریخ گذشته ما ما نه تنها پایین رفتیم، بلکه بالا رفتیم.

این نویسنده و پژوهشگر ادبیات عاشورایی گفت: اتفاق دیگری که در شعر نو افتاده این است که وجوه گمشده عاشورا در شعر امروز زنده شده است. از زوایای متعدد عاشورا، فقط جنبه عزاداری و سوگواری در بیت ما برجسته شده است. حتی هدف امام حسین (ع) در این آیات غایب است. اما در شعر انقلاب، اضلاع دیگر عاشور به خوبی خود را نشان دادند. یکی از این ابعاد که مقام معظم رهبری در بیانات خود بارها بر آن تاکید کرده اند «درس و درس عاشورا» است. عاشورا پر از درس و عبرت است. پیام انقلاب در شعر امروز بسیار روشن و روشن است.

حتما بخوانید:
معرفی کدهای خطا در پکیج های ایران رادیاتور و نحوه برطرف کردن آنها وب سایت اسپیتی

وی با اشاره به این آیه از علی معالم دامغانی مبنی بر اینکه «بهای این خون تا روز قیامت با ما می ماند»، افزود: کربلا کاملا مدرن است. حتی برای فردا هم قابل استفاده است. این ویژگی را در «گنجشک و جبرئیل» می توان ردیابی کرد. این مجموعه ها افق های جدیدی را برای تماشای عاشورا گشودند.

سنگری درباره بعد عرفانی عاشورا (عرفان مجاهدین) نیز گفت: عرفان مدرن مرتبط با عاشورا، عرفان حوزه است. نگاه عرفانی به عاشورا در دوره قاجار شدت گرفت که نمونه آن گنجینه الاسرار و رودالاسرار بود. کربلا گرچه مجاهد است اما عرفانی است. عرفان کربلا با جهاد و مبارزه آن همراه است. این وجه در شعر انقلاب اسلامی به طور قابل توجهی نمود پیدا کرد. بعد دیگر «حماسه» است. در هیچ دوره ای از تاریخ حماسه عاشورا شبیه شعر انقلاب نبود.

این نویسنده ادبیات آئینی درباره حضور «نماد» در عاشور نیز گفت: شعر دوران انقلاب شعری نمادین است. نمادهای گذشته به امروز گره خورده اند و برای فردا در دسترس قرار می گیرند. شعر انقلاب به خوبی از نمادگرایی استفاده می کند. امروز غزل عاشورایی سینمایی، غزل عاشورایی درام و غزل عاشورایی داریم. شاعران دوران انقلاب از همه فرصت های ممکن در خدمت شعر استفاده کردند. در دوران انقلاب به شعر کلاسیک کمتر از شعر نو توجه می شود. نمونه های زیادی از غزل مثنوی در شعر عاشورایی وجود دارد. بسیاری از نوآوری های شاعرانه.

وی ادامه داد: فکر می کنم انقلاب فصل جدیدی را در عرصه شعر به ویژه در شعر آیینی و به طور خاص در شعر عاشورایی ایجاد کرد. سرودهای عاشورایی یکی دیگر از پدیده های عصر شعر انقلاب است.

سنگری با بیان اینکه در عاشورا هنوز امکانات ناشناخته ای وجود دارد، گفت: یکی از این احتمالات ایجاد منظومه ای به زبان جدید برای یاران اباعبدالله(ع) است. سیستم سازی خوب است، به خصوص در حوزه کودک و نوجوان که شعر تقلبی ما در این زمینه ضعیف است. دومین توانایی ناشناخته تولید مثل است. برای انتقال مفاهیم عاشورا به نسل های آینده، به ویژه کودکان و نوجوانان، بسیار کم یا هیچ کاری نکرده ایم. به نظر من در شعر جایی برای اسلم بن عمر نیست، ایرانی حاضر در عاشورا که از دیلمان به امام حسین (ع) رسید و در کنار او جنگید و کشته شد. همچنین می توانید در مورد دامنه آهنگ بیشتر فکر کنید. امروزه مضمون و مفاهیم عاشورا در ترانه نیز تجلی یافته است. اشعار یا ترانه های روایی که گویا داستانی را ارائه می کنند، از انواعی است که می توان در این زمینه بیشتر کار کرد.

شعر بلند عاشورا فصل پرباری خواهد داشت

محمدمهدی سیار در این نشست با نگاهی به تاریخ عاشورا در شعر نو از منظر فرم گفت: در شعر نو تحولات زیادی داریم. در قرن اخیر شاهد تغییراتی در شعر هستیم که کمتر از تاریخ شعر فارسی نیست. برخلاف آنچه می گویند شعر فارسی در عصر کنونی صدای این تمدن را از دست داده است و بسیاری معتقدند شعر امروز از نظر کیفیت ادبی آثارش و ارتباطش با مخاطب رو به افول است، من معتقدم با مقایسه شعر فارسی قرن به قرن، می بینیم به قول خودشان این قرن، قرن سقوط شعر نیست. به عنوان مثال، اگر شاعران قرن پنجم را بشمارید، هنوز چند نفر از آنها الهام می گیرند؟ یا در قرن ششم چند شاعر را می توان در سطح نظامی و به جای او قرار داد؟ اما وقتی به دوره 1300 تا 1400 نگاه می کنیم، تنوع و گونه شناسی شگفت انگیزی از نظر فرم و محتوا در شعر فارسی مشاهده می کنیم.

حتما بخوانید:
معرفی 10 تا از بهترین انتشارات کتاب کودک با عمو کتابی پایگاه اطلاع رسانی رجا

و ادامه داد: در شعر نو، پدیده هایی مانند جمهوریت بر زندگی و زندگی اجتماعی شاعران تأثیر زیادی گذاشت. ظهور نیما و سوژه هایش زلزله بزرگی در شعر فارسی به وجود آورد. شاید در هیچ قرن دیگری به این تعداد نام زنده و تأثیرگذار نیابیم. فرهنگ فارسی باعث شده که امروز هر رسانه ای را باز کنیم یا شعر می بینیم یا شعر می شنویم. شعر در قالب های مختلف هنوز زنده است.

این شاعر و ترانه سرا همچنین خاطرنشان کرد: در شعر نو فارسی علاوه بر قالب های ذکر شده، آرایه های ادبی جدیدی نیز پدیدار شده است. با عمیق شدن در شعر مدرن، می توانید با ده ها آرایه جدید روبرو شوید. برخی از آنها ممکن است به تعدادی از شاخه های ادبی کهن تعلق داشته باشند، اما آنقدر از هم جدا شده اند که مستقل تلقی شوند. در قرن اخیر، چه در شعر نو و چه در شعر کلاسیک، آرایه های زیادی در انتظار نامگذاری بوده اند. هنوز اسمی ندارند اما حضور دارند.

سیار افزود: یکی از رایج ترین وسایل مورد استفاده شاعران معاصر را «اتلاف وقت» یا «زمان شکستن» نامیده ام. در شعر امروز به وضوح می بینیم که بدون مقدمه، ناگهان مخاطب را به زمانی دیگر می برد و مانند ماشین زمان عمل می کند. ناگهان مخاطب را از امروز به 1400 سال پیش و بالعکس می برد. ما انقلاب و زندگی اجتماعی خود را در سایه عاشورا اینگونه تعریف کردیم. به نوعی، این یک نوع “همین است”. مثلاً در شعر امروز اباذر، قدم زدن در خیابان های تهران بسیار طبیعی است. این شکست زمان نه تنها در شعر، بلکه در هنر مدرن نیز به شکلی تبدیل شد. این اختلاط ابتدا در شعر و سپس در سینما و نقاشی و… اتفاق افتاد. این را می توان به عنوان یکی از آرایه ها و شاخه های معنوی جدید معرفی کرد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه تصنیف های در اوج خلاقیت تصنیف در ایران متاثر از عاشورا بوده و پیوند عمیقی با آن دارند، گفت: عاشورا همان چیزی است که سازهای مختلف موسیقی و به طور کلی موسیقی ایرانی را در دوره های مختلف تاریخی حفظ کرده است. امروز هم که موسیقی ایران به سمت موسیقی پاپ رفته، ناله ما هم به آن سمت رفته و با وجود مخالفتی که در ابتدا وجود داشت، کم کم جای خود را پیدا کرده است. فکر می کنم نمونه های فوق العاده ای که در نیم قرن اخیر در زمینه گریه ساخته شده است، اصلاً با نمونه های قبلی قابل مقایسه نیست. حتی بسیاری از اعلامیه های سنتی ما بعد از انقلاب ایجاد شد. از نظر تلفیق شعر و موسیقی آثار قابل توجه و ماندگاری در این دوران تولید شد.

شاعر مجموعه «حق السکوت» در پایان بیان کرد: میل به شعر سرایی دوباره زنده شد; شعرهایی که می توانند داستان را بیان کنند. نمونه ای از این نوع آثار، شعر بلند علی محمد مودب برای حضرت علی اصغر (ع) است. من معتقدم شعر بلند عاشورا در آینده فصل پرباری خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

hacklink al hd film izle php shell indir siber güvenlik türkçe anime izle Fethiye Escort android rat duşakabin fiyatları fud crypter hack forum instagram beğeni bayan escort - vip elit escort html nullednulled themesMobil Ödeme BozdurmaMobil Ödeme BozdurmaMobil Ödeme Nakite ÇevirmeViagraMobil Ödeme BozdurmaMobil Ödeme BozdurmaVodafone Mobil Ödeme Bozdurma