شعر نیمایی به طرز عجیبی با شعر عاشورایی ترکیب شده است



شعر نیمایی به طرز عجیبی با شعر عاشورایی ترکیب شده است

هادی حرشاهیان به عنوان اولین سخنران این نشست به تشریح این اثر پرداخت و گفت: پیش از این اشعار عاشورا زیادی را از بزرگانی چون سید حسن حسینی خوانده و شنیده بودیم، اما اشعار علی داودی در شبیه به همین دلیل دلم را دوچندان کرد. نه شعر کلاسیک با مخاطب گسترده‌تر بود و نه شعر آزاد با مخاطب خاص‌تر. این مجموعه شعر برای مخاطب متوسط ​​با مخاطب متوسط ​​است.

وی با بیان اینکه شعر نیمای شباهت زیادی به شعر عاشورا دارد، افزود: حس خیلی خوبی نسبت به شعر نیمای عاشورا دارم. این فرم بهترین قالب برای تصویرسازی مفاهیم خاص عاشورا است. علی داوودی در ژابی این کار را به خوبی انجام داد. شعرهایی با لحظه های ناب و به دور از شعارهای معمولی. شعری نبود که افتتاحیه نداشته باشد. همه اشعار زیبا بود مثل همه شهدای کربلا.

شعر عاشورایی یکی از نقاط عطف شعر انتظار است

سید احمد ندامی در ادامه گفت: علی داودی از شاعران ادبیات انقلاب است. او همه ویژگی هایی را دارد که شاعر انقلاب اسلامی محسوب می شود. شاعری که هم دغدغه انقلابی دارد و هم دغدغه مذهبی. او یک شاعر عامیانه است، بنابراین طبیعی است که دغدغه اجتماعی را در اشعارش ببینیم.

این شاعر و منتقد ادبی با اشاره به اینکه شعر شیعه در دو مقوله متمایز با دیگر شعرهای آئینی متفاوت است، گفت: در شعر آئینی شعر انتظار و شعر پیروزی داریم. شعر انتظار، لزوماً شعر عاشورا نیست، بلکه همان طور که واقعه عاشورا از نقاط عطف شیعه است، شعر عاشورا نیز از نقاط عطف شعر انتظار است. اما اگر شعر شیعه بخواهد به معنای واقعی شیعه باشد، باید شعر پیروزی باشد، یعنی هم جست و جوی پیروزی و هم تلاش برای پیروزی باشد. شعار معروف عاشورا از اباعبدالله یاری می طلبد با این مضمون: «خیل من نصیر ینصرنی».

وی در بخشی دیگر از سخنان خود افزود: از نظر عنوان کتاب، روشن است که هنرمند ناظر، ابزار هنری برای شاعر مهم است. از این نظر هنر نمایشی ایرانی یعنی جعل هویت می تواند برای یک هنرمند بسیار جذاب باشد. علی داودی توجه خود را به این هنر به وضوح نشان می دهد. شعر روضه در این کتاب بسامد بالایی دارد. علی داودی بارها در مورد روضه صحبت کرده است که با توصیف و نمایش همراه بوده است. «تولی و طبری» و «اولیاء و اشکیان» از دیگر مضامین مکرر این اشعار است.

حتما بخوانید:
تیونینگ خودرو چیست؟

نادمی تصریح کرد: این کتاب از معدود آثاری است که می تواند شعر آیینی باشد زیرا در آن از ابزار شعر سپید استفاده شده است و یکی از ویژگی های شعر سپید وزن است. در صورتی که بیت سفید کوتاه و وزن مناسبی داشته باشد می توان از آن در مناسک استفاده کرد. کسانی که خدا را ستایش می کنند می توانند آیه به آیه از این کتاب استفاده کنند.

این شاعر و پژوهشگر ادبی همچنین گفت: یکی دیگر از ویژگی های ممتاز این کتاب و به طور کلی شعر انتصار، ادامه داستان عاشور در سرزمین پهناور کربلاست، یعنی اشعاری که کربلای امروز، در آینده و در مسیر سال 61 هجری تا به امروز که به تصویر کشیده شده است، ببینید این تداوم را از شعر محتشم کاشانی تا سید حسن حسینی می بینیم.

شعر نیمایی علی داودی مدیون قافیه است

مرتض امیری اسفنده در بخشی دیگر از این دیدار گفت: موفقیت علی داودی در نیمه نهایی را تبریک می گویم. او در کارهای قبلی اش شعر نیمایی نیز سروده است، اما شبیعی در شناخت شکل نیمایی از کتاب های قبلی خود جلوتر است. وقتی عبادت شدید به اباعبدالله(ع) در قالب آیه ضعیف انجام شود، دلنشین نیست. اگرچه مهدی احوان الطالح شکل نیمایی را به خوبی توصیف کرده است، اما باید اذعان کنیم که هنوز با آن آشنایی نداریم. اما علی داودی به کوچه پس کوچه های ناآشنا این شکل در شبیه راه یافت.

وی ادامه داد: تحقیقات نشان می دهد که اولین شعری که در این وزن و شکل سروده شده، روضه و نوحه است. علی داودی وزنی را که برای اولین بار در مسجد نشان داد به دست آورد. یکی از ویژگی های بارز شعر نیمایی این است که در شیطنت و تغییر قافیه بسیار خوب است و این ویژگی در شبیعی مشهود است. شعر نیمایی این شاعر مدیون قافیه است. علی داودی در بیشتر این اشعار از زنگ قافیه برای رساندن قافیه بسیار موفق استفاده کرده است.

این شاعر گفت: علی داودی در اشعار خود به مبانی جدیدی توجه کرد و سخنی نو نوشت. خیلی مهم است که شاعر برای رساندن پیام به قافیه وابسته نباشد. نیما مخالف است که پیام شعر صرفاً از طریق قافیه منتقل می شود. علی داودی در کتاب خود به این اصل توجه کرد و در این اشعار قافیه قربانی اندیشه برتر شد.

حتما بخوانید:
عمل ژنیکوماستی چیست و چه روش هایی برای کوچک کردن سینه آقایان وجود دارد؟

امیری اسفندق افزود: بسیاری از اشعار علی داودی قافیه هستند. همچنین یکی از رسالت های این شاعر در کتابش نادیده گرفتن نشانه های شکست است. زیرا اگر قرار است خوانده شود، باید به ابعاد و ابعاد دیگر وقایع و مفاهیم عاشورا نیز توجه کرد. علی داودی نیز در این رشته موفق بود و در این وزن عملکرد بسیار خوبی داشت.

چنین اشعاری میراث زبانی ما را ماندگار می کند

در بخشی دیگر از این آیین علی محمد مودب در سخنانی گفت: با انتشار این مجموعه شعر نیمایی با موضوع عاشورا اتفاق خوبی افتاد. این گونه اشعار بیانگر تفسیر شعر انقلابی ماست و با زمان همراه است. شاید روزگاری جریان شعری ما از مدرنیته فاصله گرفته باشد، اما در سال های اخیر نیمه ناوگان های موفقی بوده اند که آن فضا را حفظ کرده اند و افرادی مثل علی داوودی آن را به خوبی ادامه می دهند. این مشکل در شعر انقلاب تازگی دارد. شعر نیمایی برای چنین مضامینی جای تبریک دارد و باعث می شود شعر احساسی پیش برود. چنین اشعاری میراث زبانی ما را ماندگار می کند.

وی پس از بیان اینکه شاعر آیینی باید هم شاعر باشد و هم آیینی، ادامه داد: خیلی اتفاق می افتد که به صرف آیین خوان بودن نمی توانیم شاعر باشیم. اشعار علی داودی در این مجموعه و شعر عاشورایی هم آیینی و هم شاعرانه است. شاعر آیینی نیز باید کلام را جدی بگیرد.

من صاحب این کتاب نیستم

علی داودی; شاعر مجموعه «شبیه» در قسمت پایانی این پخش گفت: این کتاب را مال خودم نمی دانم، اما آن را وظیفه ای در این زمینه می دانم.

وی گفت: ابتدا قصد نداشتم این اشعار را در کتابی با این ساختار منتشر کنم. در سال 2007 به طور اتفاقی دو شعر بی نظیر سرودم. در محرم سال بعد چند بیت دیگر خواندم و در محرم سالهای بعد این روال تکرار شد و آیات اضافه شد. من کتاب مهمی در مورد چابیر منتشر کرده بودم، بنابراین تا حدودی با تکنیک آن آشنا بودم.

دیدگاهتان را بنویسید

hacklink al hd film izle php shell indir siber güvenlik türkçe anime izle Fethiye Escort android rat duşakabin fiyatları fud crypter hack forum instagram beğeni bayan escort - vip elit escort html nullednulled themesMobil Ödeme BozdurmaMobil Ödeme BozdurmaMobil Ödeme Nakite ÇevirmeViagraMobil Ödeme BozdurmaMobil Ödeme BozdurmaVodafone Mobil Ödeme Bozdurma