کاوش در ریشه های فرهنگی عاشورا در پنجاه سال بعد; مطالعات جدید در مورد قیام حسین(ع)


اهمیت نهضت امام حسین (ع) همواره مورد توجه متفکران تاریخ اسلام بوده و دیدگاه‌های مختلفی در خصوص علت وقوع قیام عاشورا بیان شده است. «پنجاه سال بعد؛ مطالعات جدید در مورد قیام حسین(ع) اثر مرحوم سید جعفر شهیدی در میان تحلیل های ارائه شده در مورد قیام امام حسین (ع) رتبه دوم را دارد، این کتاب اولین بار در سال 1337 در 220 صفحه توسط انتشارات فرهنگ اسلامی منتشر شد.

سید جعفر شهیدی در این کتاب به تحلیل قیام عاشورا از منظرهای جدید پرداخته و عوامل اجتماعی، سیاسی، قومی و مذهبی آن را در آن دوران بررسی کرده است. این کتاب شامل سی فصل است که هر فصل با یک شعر آغاز می شود. این قیام پیامدهای دینی، سیاسی و اجتماعی فراوانی داشت و یکی از عوامل شکل گیری هویت شیعه شد، غم نویسی تبلیغ دین و حتی نوشتن تاریخ نیست، سعی می کردم بفهمم چه شد، چرا شد؟

انگیزه نویسنده از نگارش کتاب

سید جعفر شهیدی انگیزه خود از نوشتن «پنجاه سال بعد» را تحقیق در مورد دلایل «سردی و بی تفاوتی» مردم نسبت به واقعه عاشورا می داند. یکی از سؤالات اصلی نگارنده این است که بعد از گذشت نیم قرن، چه بر سر فقه اسلامی آمده است و آنان از احکام دین غافل ماندند، زیرا نمی دانستند چگونه انکار کنند و چه ننگی نصیبشان می شود؟ انگیزه سید جعفر شهیدی از نگارش این کتاب یافتن پاسخی برای این سوال است که اگر یزید برای حفظ حکومت خود اصول اسلامی اسلام را نادیده گرفت چرا مردم اینقدر خونسرد و بی تفاوت بودند؟

دیدگاه تاریخی سید جعفر شهیدی بر این اصل کلی استوار است که کمتر رویداد تاریخی را می توان یافت که با تبلیغات سیاسی بنی امیه و بنی عباس و یا خرافات مذهبی ادیان مختلف رنگ آمیزی نداشته باشد. وی معتقد است برای درک حقیقت تاریخی تنها خواندن متن تاریخ کافی نیست و باید تاریخ را همراه با موقعیت جغرافیایی، اقتصادی و اجتماعی بررسی کرد و در این کتاب نگاهی تحلیلی و تطبیقی ​​دارد. به گفته وی، وقایع با هم سنجیده می شوند تا از نقل نادرست منابع تاریخی جلوگیری شود.

بررسی ریشه های فرهنگی و اجتماعی قیام عاشورا در کتاب پنجاه سال بعد.  مطالعات جدید در مورد قیام حسین(ع)

این گزارش پنجاه سال بعد از زندگی حسین (ع) نیست، بلکه تحلیل و علت شناسی عاشورا است که قلم توانا و شیوای این نویسنده در سال 1330 به رشته تحریر درآورده است. این تحلیلی است از واقعه عاشورا که به واقعه ای می پردازد که در سال 61 هجری قمری و دقیقاً پنجاه سال پس از رحلت پیامبر در سال یازدهم هجری رخ داد.

حتما بخوانید:
طراحی وب سایت در کرج ⋆ طراحی سایت تهران کرج

در این اثر مرحوم شهیدی تنها به سراغ آثار مهم تاریخی می رویم که به دقیق ترین وجه حکایت از عاشورا دارد و اکنون در دسترس است، علاوه بر این، کتاب نثر خشک تاریخی و علمی نیست و نویسنده با تکیه بر داده های تاریخی به ارائه مطلبی می پردازد. تحلیل علل قیام امام حسین. (ع) بحث کرده اند که مرحوم شهیده در بسیاری از قسمت های کتاب حتی اطلاعات تاریخی خود را به منابع ارجاع می دهد که شاید اگر تخصص و تجربه ایشان در تاریخ اسلام شناخته نمی شد، ارزش کار مغفول مانده بود.

سید جعفر شهیدی در جست‌وجوی علل قیام اباعبدالله، ریشه‌یابی وقایع پیش از اسلام و دوران حیات پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) است. رقابتی که به گفته نویسنده کتاب تازگی نداشت و «تفاوت مردم این دو منطقه، علاوه بر درگیری های قبیله ای، ریشه در ریشه های سیاسی و اقتصادی نیز داشت». منظور مرحوم شهیدی از رقابت سیاسی و اقتصادی این دو منطقه، حکومت های محلی «حیره» و «حسنی» است که اولی از متحدان سیاسی دولت ساسانی در مرزهای شرقی شبه جزیره عربستان بوده است. دومی قبل از اسلام متحد دولت روم در مرزهای شمالی شبه جزیره بود.

بررسی ریشه های فرهنگی و اجتماعی قیام عاشورا در کتاب پنجاه سال بعد.  مطالعات جدید در مورد قیام حسین(ع)

در بخشی از کتاب پس از پنجاه سال تحقیق جدید در مورد قیام حسین (ع) می خوانیم:

اسلام بسیاری از مردم صحرا تابع اسلام رهبر قبیله بود و اسلام بسیاری از این سران با ترس یا طمع همراه بود و خدا می داند که چند نفر از این شیوخ از ترس اسلام آورده اند. از شمشیر، و برخی از آنها خود را مسلمان می نامیدند به دلیل طمع منفعت و مال. واقعیت این است که پیامبر در ظاهر با آنها مسلمان رفتار می کرد، یعنی به محض اینکه کلمه توحید را به زبان می آوردند، خون و مالشان محترم بود. اما قرآن و سنت پیامبر آنها را با تنبیه و گاه با تهدید برحذر داشته است. محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) باطن بسیاری از این افراد را می دانست، اما نمی خواست حجاب قداست آنها را از بین ببرد. گاهی از زبان وحی به آنها می گفتند که خدا و رسول می دانند در دل این مردم چه می گذرد. و فکر می کنند دارند محمد را فریب می دهند. او مسلمانان را برحذر داشت که از آنها برحذر باشند و آنها را دوست خود بدانند. «این منافقین منتظر پایان کار هستند. اگر شکست بخوری، می گویند چقدر خوب با آنها نبودیم و اگر بردی، می گویند ای کاش با تو بودیم و برنده می شدیم.»

حتما بخوانید:
تراتل افزوده ميشود تا سرعت گردش ملخها بالا برود - اخبار آبی

بسیاری از بزرگان مکه هرگز اسلام را در دل نپذیرفتند. شبی که سپاهیان مدینه به نزدیک مکه رسیدند، عباس عموی پیامبر از اردوگاه خارج شد و به جستجو پرداخت. او می خواست قبل از ورود پیامبر به مکه به مردم شهر اطلاع دهد تا چاره ای بیاندیشند و تسلیم شوند. در آن شب ابوسفیان را که دشمن سرسخت پیامبر بود ملاقات کرد و به او پناه داد و نزد محمد برد، سپس برای اینکه بداند چاره ای جز تسلیم شدن ندارد، او را در جای خود نگه داشت تا سپاهیان اسلام. از مقابلش می گذرد در این هنگام ابوسفیان به عباس گفت که پادشاهی برادرزاده تو بزرگ شده است! عباس به او هشدار داد که کلمه ملکوت معنایی ندارد. این جلال پیامبر است. ابوسفیان ظاهراً موافق بود، اما آیا دلش با گفته او موافق بود؟ رفتار او پس از رحلت پیامبر تا حدودی حقیقت را نشان می دهد.

اما قریش پس از فتح مکه، چنانکه معلوم است، تسلیم شد. در روز فتح شهر، خانه رئیس این طایفه ابوسفیان پناهگاه شد. پس از رحلت پیامبر، چنانکه دیدیم، این قبیله بالاترین امتیاز را به دست آورد و رهبر مسلمانان خاص قریش شد. در زمان کوتاه ابوبکر، بیشتر تلاش او و سران یاران پیامبر صرف سرکوبی یاغیان شد.

درباره سید جعفر شهیدی

سید جعفر شهیدی، نویسنده، مترجم، پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی، تحصیلات دکتری خود را در رشته ادبیات فارسی زیر نظر اساتید صاحب نامی چون «علی اکبر دهخدا» و «بدیع الزمان فراضانفر» به پایان رساند. و در زمینه ادبیات فارسی و تألیف لغت نامه، فقه، علوم دینی و تاریخ اسلام تحقیق کرده است و از دیگر آثار وی می توان به «زندگی علی بن الحسین (ع)»، «زندگی امیرمومنان علی (ع)» اشاره کرد. و «زندگی فاطمه زهرا».

دیدگاهتان را بنویسید

hacklink al hd film izle php shell indir siber güvenlik türkçe anime izle Fethiye Escort android rat duşakabin fiyatları fud crypter hack forum instagram beğeni bayan escort - vip elit escort html nullednulled themesMobil Ödeme BozdurmaMobil Ödeme BozdurmaMobil Ödeme Nakite ÇevirmeViagraMobil Ödeme BozdurmaMobil Ödeme BozdurmaVodafone Mobil Ödeme Bozdurma